Est. 2014, als een Stratenverkoop
Wie is Koffieman?
Lees hier een stukje over ’the story’, ontstaan van het merk, en welke mensen ervoor zorgen dat Koffieman 24/7 kan geopend blijven voor uw dagelijkse koffiepauze…
Please follow us
Zelfstandige sinds 2005 en een ondernemer pur sang
Koen Vancraenenbroeck
Alias Koffieman, bedenker en drijvende kracht achter het concept ‘Koffieman’ dat begin 2014 is ontstaan als een stratenverkoop van koffie aan een tankstation te Putte.
De naam zelf is niet ontstaan aan de mobiele koffiebar, maar tijdens Koen zijn voormalige activiteit als fitnesscoach. Meer specifiek bij het openen van de zaak in de ochtend, waar hij gelijk de smaak en gezelligheid te pakken kreeg van koffiezetten voor de klanten.
De leverancier daar van de koffiebonen mocht uitbetaald worden vanuit de kassa van de zaak. Als extra toelichting naar de zaakvoerder schreef Koen op een briefje het uitbetaalde bedrag met de vermelding ‘Koffieman’.
“De man die de koffie bracht”
vlnr: Koen, Robine, Rudy
Uw Koffieman-Team
Inmiddels bestaat Koffieman niet meer uit Koen Vancraenenbroeck alleen maar uit een vast team.
Robine Vervoort.
Onderhoud automaten, sociale media & uitleveren van koffie.
Rudy Recko.
Onderhoud automaten en technische ondersteuning.
Plus de vader van Koen, Jaak Vancraenenbroeck, komt met regelmaat de zaak onbezoldigd ondersteunen waar hij kan.
En Jurgen Docx., Als electricien en algemeen techneut, een vaste waarde voor de Koffieman evolutie van bij het begin.
Uw Koffieman-team
Deze mensen zorgen ervoor dat Koffieman 24/7 kan geopend blijven voor uw dagelijkse koffiepauze.
Zon-, feest- & verlofdagen, 365 dagen per jaar…
Het marktonderzoek, het petje, het merk…
Het logo
Was een ware zoektocht, Koffieman wist dat het hier om ‘branding’ ging van het concept en later ook het merk. Dit logo zou een typische uitstraling moeten bevatten van ‘de Barista’ (horecamedewerker die gespecialiseerd is in het bereiden en serveren van koffie ©, per definitie) en verwijzen naar het ontstaan van het Koffieman-verhaal.
Premium koffie en toebehoren voor uw favoriete koffiemoment.
Van automaten langs de baan tot levering aan huis.
Fairtrade koffie met een passie voor de klant!
Een logo met een betekenis
De ontwikkeling hiervan is gestart na een toevallige fotoshoot in de mobiele koffiebar van Koffieman, met als onderwerp het karakteristieke ‘petje’ van Koffieman.
“Koffieman heeft nooit een dag achter zijn koffiemachine gestaan zonder dat typische petje.”
De verkoper van deze petjes had die dag een fotograaf ingehuurd om foto’s te nemen als reclame voor de winkel. Hierbij kwam het idee om zeker het petje niet te vergeten bij het logo, en verder te gaan met één van de foto’s als basis.
Van de foto werd vervolgens een schilderij gemaakt en van het schilderij opnieuw een digitaal beeld… enzovoort.
De ‘houding’ die u ziet op deze foto’s is gelijk een typische ‘Barista-houding’ tijdens het opstomen van de melk. (Waarbij de melkkan wordt vastgehouden met de ene hand, en de andere hand de temperatuur van de melk controleert.)
Deze houding was voor Koffieman ook een ‘gedienstige houding’ en paste perfect in de zoektocht naar dat wat later het logo zou worden. Het ‘hemdje’ (wat meestal gedragen werd tijdens de werkuren) betekende voor Koffieman een vorm van respect, toewijding en netheid.
Het onderschrift
Nu het logo vorm begon te krijgen was het tijd om het ‘onderschrift’ te gaan zoeken. Dat wat later “My style of Coffee” ging worden, zou een betekenis moeten hebben voor zowel de klant als voor het merk zelf.
“My style of Coffee”
Is voor de klant gebaseerd op het feit dat Koffieman als Barista veel aandacht had voor de wensen en persoonlijke smaak van zijn klanten. Sommige koffies kregen zelfs een naam verwijzende naar de persoon die hem altijd dronk, of namen werden ter plaatse uitgedacht aan de hand van het recept.
Deze interesse kwam niet enkel uit de aspecten ‘goodwill’ en ‘klantenbinding’, maar uit een doorgedreven belangstelling naar wat voor minstens 70% van de mensen de ‘ideale koffie’ zou zijn.
“De Koffieman-automaten en zelfs de samenstelling van de koffie zijn gebaseerd op dit marktonderzoek.”
f
Weet u een prachtige locatie?
TOPLOCATIES
GEZOCHT
Laat het ons weten
Bij elke stap die werd gezet van bij het begin van het concept Koffieman, werd er rekening gehouden met het doel om het geheel schaalbaar te maken.
Een goede locatie is na de kostprijs van het concept de bottleneck van dit verhaal. Wanneer u denkt een gouden locatie te bezitten voor de uitbreiding van het Koffieman-verhaal en graag een graantje meepikt, vul dan zeker het contactformulier in met uw voorstel.
Elke aanbieding wordt bijgehouden voor het moment dat we een nieuwe bar lanceren.